banner-mia2.gif

УДК 336.225.674:631

 

С.В. Крот,

аспірант, Черкаський державний технологічний університет

 

Ключевые вопросы, которые рассматриваются:

·          Опыт проведения аудиторских проверок в кредитных союзах еще невелик, поскольку не все аудиторы знают их специфику

·          Рассмотрены основные этапы проведения аудиторских проверок в кредитных союзах

 

Key issues that examined:

·          Experience of leadthrough of audit verifications in credits unions is yet small, as not all public accountants know their specific

·          The basic stages of leadthrough of audit verifications in credits unions are considered

 

На ринку фінансових ресурсів зустрічаються такі господарства, в яких у процесі господарювання виникає потреба в коштах та розширення їхньої діяльності, а також такі господарства, в яких накопичуються заощадження, що можуть бути використання для інвестицій. Саме на ринку фінансових ресурсів, або фінансовому ринку, відбувається перелив коштів, при якому вони переміщуються від тих, хто має їх надлишок, до тих, хто потребує інвестицій. При цьому, як правило, кошти спрямовуються від тих, хто не може їх ефективно використати, до тих, хто використовує їх продуктивно. Це сприяє не тільки підвищенню продуктивності та ефективності економіки в цілому, а й поліпшенню економічного добробуту кожного члена суспільства.

На фінансовому ринку ті, що мають вільні фінансові ресурси, передають їх на різних умовах іншим учасникам ринку, які опосередковано через суб’єктів ринку або безпосередньо використовують залучені ресурси для фінансування різних галузей економіки, забезпечення потреб населення та потреб державного бюджету.

В умовах фінансових труднощів ефективним джерелом фінансової підтримки, як переконує вітчизняний та зарубіжний досвід, стають кредитні спілки.

Прагнучи підвищити економічну ефективність і поліпшити механізм розподілу ресурсів, кредитні спілки вживають заходів у напрямку створення в економіці атмосфери відкритості, конкуренції і ринкової дисципліни, що досягається їх самостійністю та демократизмом. Це стає неможливим без посилення контролю за якістю активів, доходів, процедур обліку, управлінського контролю та аналізу діяльності.

Відповідно до Закону України «Про кредитні спілки» від 20 грудня 2001 року №2908 достовірність і повнота річної звітності кредитної спілки повинна бути підтверджена незалежним аудитором [1].

В Україні певний досвід проведення аудиту в кредитних спілках вже існує, разом з тим, цей досвід ще не в повній мірі відповідає встановленим стандартам, оскільки не всі аудитори, що проводять аудит в кредитних спілках обізнані із специфікою проведення аудиту в кредитній спілці і далеко не всі можуть вірно побудувати хід аудиторської перевірки, а відповідно й сформувати об’єктивну думку про систему обліку та звітність кредитних спілок.

Оскільки кожна аудиторська перевірка обмежена в часі, аудитору завжди важливо чітко визначити її мету, безпомилково вибрати об’єкти, що будуть досліджуватися, грамотно спланувати свої дії, застосувати ефективні аудиторські процедури і зібрати необхідні докази для формування об’єктивного висновку. Для успішної реалізації мети конкретної аудиторської перевірки необхідно щоб послідовно виконувались основні етапи проведення аудиту.

Аналіз економічної літератури не дозволяє зробити однозначний висновок про основні етапи технології аудиту. Так, ряд західних авторів [2, 3] виділяють наступні етапи аудиту:

- початкова стадія аудиторської перевірки, яка передбачає планування перевірки, аналітичний огляд звітності підприємства, попередню оцінку суттєвості та аудиторського ризику;

- оцінка системи внутрішнього контролю, яка включає оцінку ризику неефективності системи контролю, документування даних про дану систему, визначення аудиторських процедур перевірки системи контролю;

- проведення вибіркового аудиту, який заключається в тестуванні системи внутрішнього контролю з перевіркою по якісним ознакам, аудиторську перевірку оборотів і сальдо по рахункам з вибіркою по кількісним ознакам;

- завершення аудиторської перевірки. На даному етапі здійснюється формування аудиторського висновку та представлення його клієнту.

Деякі російські спеціалісти  [4,5,6,7] з різним ступенем деталізації виділяють наступні етапи аудиторської перевірки:

- підготовка і планування аудиту. На даному етапі відбувається ознайомлення з економікою підприємства, що перевіряється, оцінюється суттєвість та аудиторський ризик, система бухгалтерського обліку та система внутрішнього контролю, розробляється загальний план і програма перевірки;

- документування і оформлення результатів аудиторської перевірки. Цей етап включає проведення аудиторських процедур, збір і документування аудиторських доказів, формування інформації для керівництва підприємства, оцінку результатів проведення аудиту і оформлення аудиторського висновку.

Об’єднання в рамках другого етапу різних по змісту та тривалості проведення елементів аудиту, якими є отримання аудиторських доказів і формування аудиторського висновку на нашу думку, представляється необґрунтованим. В той же час ряд спеціалістів [8] розглядають процес збору і документування аудиторських доказів та підготовки аудиторського висновку як самостійні етапи перевірки.

Виходячи з цього доцільно виділити три основних етапи проведення аудиту кредитної спілки: підготовка і планування аудиторської перевірки; виконання аудиторських процедур і оформлення робочої документації, складання аудиторського висновку.

Перший етап починається з першої зустрічі аудиторів та потенційних замовників. Під час проведення першої зустрічі аудитору рекомендується:

- отримати від кредитної спілки лист, в якому в письмовому вигляді була підготовлена заявка на послуги, в якій замовник повинен чітко визначити що саме він чекає від аудитора, а саме: аудит, супутні, консультаційні або інші послуги. Від очікуваних клієнтом результатів діяльності аудитора будуть залежати подальший порядок організації та оформлення результатів аудиторської перевірки;

- повідомити потенційного клієнта про основні специфічні моменти діяльності та обмеження аудитора, а саме: вибіркову перевірку, ризики, суттєвість та ін.

- ознайомлення з основними моментами функціонування замовника (організаційно-правова форма, основні характеристики діяльності кредитної спілки, ідентифікація потреб клієнта, фінансові результати діяльності клієнта, наявність аудиторських перевірок в минулі роки та ін.);

- провести попередні розрахунки можливого ризику, провести оцінку ресурсних можливостей аудиторської фірми, визначити попередню суму гонорару;

- по закінченню першої зустрічі при позитивному результатів переговорів аудитор може скласти та надіслати на підпис замовнику «Лист-зобов’язання», який документує і підтверджує прийняття призначення аудитором, мету та обсяг аудиторської перевірки. Ступінь відповідальності аудитора перед клієнтом і форму будь-яких звітів та висновків.

Після того як проведені переддоговірні домовленості сторін стосовно аудиторської перевірки аудитор приступає до етапу попереднього планування.

Виконання робіт починається з передачі працівникам кредитної спілки робочого документа, який може мати назву «Запит інформації», в якому в письмовій формі будуть вказані всі необхідні аудитору документи для виконання наступних задач:

- вивчення діяльності кредитної спілки. Виконання даного завдання відбувається шляхом заповнення спеціальних розроблених аудиторською фірмою тестів, результати яких потім узагальнюються та належним чином оформлюються.

- попереднє ознайомлення з системою внутрішнього контролю (роботою ревізійної комісії) та станом бухгалтерського обліку з метою оцінки їх функціонування та достатності інформації для цілей аудиту;

- визначення необхідного складу та кваліфікаційного рівня спеціалістів, які приймуть участь в проведенні перевірки.

Після попереднього аналізу стану бухгалтерського обліку, оцінки внутрішнього контролю, визначення цілей перевірки аудиторська фірма формує склад групи яка буде приймати участь в проведенні аудиту. Крім аудиторів, які працюють безпосередньо в аудиторській фірмі до складу групи можуть входити необхідні згідно умов та цілям перевірки експерти, наприклад, експерти по інформаційних технологіях, експерти-оцінювачі, експерти по податках, інші аудиторські фірми.

В тому випадку коли аудитор приймає рішення аудит проводити, складається та підписується договір на проведення аудиту.

Наступним етапом є розробка загального плану аудиту, який включає: визначення рівня суттєвості ; оцінка системи внутрішнього контролю; розрахунок аудиторського ризику; після оцінки загального обсягу робіт складається графік проведення аудиту; відповідно до графіку формується бюджет проекту.

Згідно попередньо визначених цілей, завдань перевірки, загальному обсягу та графіку виконання робіт, складаються програми аудиту, у вигляді інструкцій для виконавців.

Робочі документи, які заповнюються на другому етапі можуть бути узагальнені в один документ під назвою «Меморандум з планування».

На етапі виконання аудиторських процедур здійснюється збір аудиторських доказів.

На заключному етапі проводяться:

- аналіз отриманої в процесу перевірки інформації;

- оцінка аудиторами розміру максимально припустимої похибки з фактично встановленими;

- розгляд та обговорення з керівництвом замовника можливої форми аудиторського висновку;

- по мірі можливості внесення коригувань у фінансову звітність замовником;

- підготовка аудиторського висновку відповідної модифікації.

Таким чином, чітке визначення етапів аудиторської перевірки кредитної спілки сприятиме її систематизації, а відповідно ефективному її проведенню, а також економії часу аудитора і коштів замовника.

Список використаної літератури:

1.       Закон України “Про кредитні спілки ” від 20 грудня 2001р. №2908 (зі змінами і доповненнями).

2.       Аренс А., Лоббек Дж. Аудит. – М.: Финансы и статистика, 1995. – 560с.

3.       Робертсон Дж. Аудит: Пер. с англ. М.: Аудиторская фирма “Контакт”, 1993

4.       Алборов Р.А. Аудит в организациях промышленности, торгвли и АПК. М.: Изд-во «Дело и сервис», 1998

5.       Камышанов П.И. Практическое пособие по аудиту. М.: ИНФРА-М, 1996

6.       Суйц В.П. Аудит: Практическое пособие для аудиторов. – М.: Анкил, 1994. – 108с.

7.       Шеремет А.Д., Суйц В.П. Аудит. – М.: ИНФРА-М, 1995. – 240с.

8.       Аудит: Учебник для вузов /В.И. Подольский, Г.Б. Поляк, А.А. Савин, Л.В. Сотникова: Под ред. В.И. Подольского. М.: ЮНИТИ, 1997.