banner-mia2.gif

УДК 657.2

М.М. Настенко, аспірантка
ННЦ "Інститут аграрної економіки" НААНУ

 

Організація обліку надзвичайної діяльності сільськогосподарських підприємств

 

Питання, які розглядаються:

·      Досліджено сучасні теоретичні підходи та методику організації обліку надзвичайної діяльності.

·      Запропоновано шляхи їх вдосконалення з метою забезпечення надійною, своєчасною, достовірною інформацією внутрішніх і зовнішніх користувачів.

Ключові слова: управлінський облік, надзвичайна діяльність, документування.

 

Вопросы, которые рассматриваются:

·      Исследованы современные теоретические подходы и методика организации учета чрезвычайной деятельности.

·      Предложены пути их совершенствования с целью обеспечения надежной, своевременной, достоверной информацией внутренних и внешних пользователей.

Ключевые слова: управленческий учет, чрезвычайная деятельность, документирование.

 

Issues that are examined:

·      The modern theoretical approaches and methods of accounting system service of the emergency are investigated

·      The ways to improve of accounting system service of the emergency to provide reliable, timely proved information for internal and external users are proposed.

Keywords: managerial accounting, emergency operations, documentation.

 

Постановка проблеми. Однією з вагомих причин сучасної тенденції до збитковості сільськогосподарських підприємств являються саме надзвичайні події. Дана ситуація вимагає ефективних рішень на запобігання таким подіям, ліквідацію їх наслідків. В свою чергу, відсутність нормативного регулювання та методики організації обліку надзвичайної діяльності сільськогосподарських підприємств унеможливлює процес формування достовірної інформації для потреб управління. В зв’язку з цим виникає потреба в удосконаленні теорії та організації обліку надзвичайної діяльності сільськогосподарських підприємств.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідження проводились наступними вітчизняними вченими: Бутинцем Ф.Ф., Кірейцевим Г.Г., Жуком В.М., Золотухіним О., Міклухою Л.П. та небагатьма іншими.

Ціль статті. Перспективою в даному дослідженні вбачається вдосконалення організації обліку надзвичайної діяльності, що дасть змогу забезпечити норми законодавства щодо якісних характеристик облікової інформації, необхідної для внутрішніх та зовнішніх користувачів.

Виклад основного матеріалу Сьогодні гостро постає потреба в нетрадиційних свіжих, новітніх а також нестандартних підходах щодо прийняття управлінських рішень як в плані надзвичайної діяльності, так і діяльності підприємства в цілому.

В свою чергу, вирішення даної проблеми часто покладається на однотипно «запрограмований» персонал, що не здатний  оперативно реагувати на екстраординарні події, знаходити шляхи вирішення, альтернативи та необхідні додаткові резерви для виходу з надзвичайної ситуації.

Така ситуація склалася в більшій мірі через відсутність теоретичних та законодавчих розробок щодо обліку надзвичайної діяльності. І як наслідок – обліковці-практики (навіть досвідчені) ігнорують даний вид діяльності як такий, що значно погіршує якість облікової інформації, яка знаходиться в прямій залежності від належної організації обліку на підприємстві.

Вважаємо за необхідне виділити особливості організації обліку надзвичайної діяльності, як специфічного виду діяльності, направленого на попередження надзвичайних подій, мінімізацію надзвичайних витрат та недопущення їх в майбутньому.

На сьогоднішній момент помилковим є твердження, що надзвичайна діяльність має місце лише в підприємствах, що потерпіли від надзвичайної події.

Адже кожне підприємство має заздалегідь дбати про свою безпеку, використовуючи досвід власний та досвід інших підприємств свого регіону, країни в цілому. Таке завдання неможливо вирішити без належної інформативної бази, яка дозволить вчасно та оперативно зреагувати на ризики надзвичайних подій, мінімізувати витрати і в деякій мірі унеможливити повтору окремих надзвичайних подій в подальшому і т. ін.

Джерелом вище вказаної інформації має виступати облікова система, яка на сьогоднішній час, нажаль, не здатна виконувати таку потужну місію, адже вітчизняна облікова інформація в цілому зосереджена на інформування зовнішніх користувачів, а от щодо інформативності внутрішніх – то це питання є досить проблематичним.

Крім того якість інформації, призначеної для зовнішнього користувача також підлягає сумніву, а стосовно надзвичайної діяльності – взагалі відсутня. Дана ситуація являється похідною неефективних управлінських рішень, взагалі необізнаності керівництва щодо ризиків і перспектив підприємства. До завдань бухгалтерського обліку надзвичайної діяльності можемо віднести:

-       Відображення фактів надзвичайної діяльності як на рівні фінансового, так і на рівні управлінського обліку, що дуже важливо.

-       Максимально можливе забезпечення збереженості майна підприємства в умовах невизначеності,

-       Інформаційне забезпечення користувачів облікової інформації щодо надзвичайної діяльності (наприклад: керівництва щодо прийняття управлінських рішень з метою реагування на надзвичайні події, мінімізації надзвичайних витрат, оперативне усунення наслідків таких подій а також прийняття рішень про запобігання надзвичайним подіям).

-       Визначення фінансового результату від надзвичайної діяльності.

Технологія обліку надзвичайної діяльності полягає в чіткій, належній організації обліку та організації праці на підприємстві (рис.1). 

Документування надзвичайної діяльності потрібно здійснювати виходячи з Наказу міністерства статистики України "Про затвердження типових форм обліку".

Дана інформація повинна міститися в Наказі про облікову політику сільськогосподарського підприємства а також бути прописана в посадових інструкціях як облікових працівників, так і відповідальних осіб в визначених центрах витрат сільськогосподарського підприємства з відображенням завдань, обов’язків та відповідальності.

Image

Рис. 1. Технологія обліку надзвичайної діяльності

 

В разі пошкодження чи взагалі втрати первинних документів внаслідок надзвичайної діяльності, то в даному випадку існує порядок законодавчо встановлених дій підприємства (2 норми) в плані повідомлення правоохоронних органів щодо надзвичайної події.

А ось чітких законодавчо встановлених методів по відновленню втраченої інформації немає. За порушення норм встановленого порядку встановлено відповідальність у вигляді штрафу та кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі.

Перша норма стосується підприємств-платників податку на прибуток. Дані підприємства в обов’язковому порядку у разі знищення, часткового знищення документів, які містять інформацію про валові витрати, повинні повідомити податкові органи про даний факт заявою та відновити втрачену інформацію до або одночасно з подачею Податкової декларації з податку на прибуток поточного періоду. В результаті невиконання таких дій до закінчення податкового періоду, понесені витрати, що не підтверджені документально – не визнаються валовими, а на суму несплаченого податку нараховується пеня в розмірі збільшеної облікової ставки НБУ в 1,2 рази.

Друга норма поширюється на всі підприємства. В даному випадку йдеться про втрату первинних документів, регістрів обліку. Про вказані факти необхідно обов’язково повідомити правоохоронні органи. Крім того має бути створена комісія з питань дослідження фактів та причин відсутності документів. Роль такої комісії може бути надана інвентаризаційній комісії. Обов’язковою умовою в даному випадку буде включення до складу даної комісії представників слідчих органів, охорони.

В результаті перевірки складається Акт, затверджений керівником підприємства, який в 10-денний строк надсилається до ДПІ, вищому органу управління підприємства. При недотриманні другої норми передбачено кримінальну відповідальність, оскільки органами правопорядку вбачається умисне знищення підприємством документів задля приховання неправомірних дій [3, 21].

Щодо можливих варіантів відновлення документів, то постраждале підприємство може самостійно відновити інформацію а також: - податкову звітність за допомогою ДПА, - статистичну звітність – за допомогою органів статистики, розрахункові документи – за допомогою контрагентів.

Ми визначились, що хибною є думка про те, що надзвичайна діяльність обмежується тільки доходами та витратами надзвичайного характеру.

Вищевказаний перелік слід доповнити розрахунковими операціями та іншими операціями, які впливають на статті Балансу, Звіту про рух грошових коштів та на складові власного капіталу. Використаємо традиційний підхід щодо організації обліку звичайної діяльності сільськогосподарських підприємств з метою адаптації його до організації обліку надзвичайної діяльності (рис. 2).

Image

Рис. 2. Схема організації обліку надзвичайної діяльності сільськогосподарських підприємств

 

Посилити інформативність синтетичного обліку значною мірою може налагодження порядку управлінського обліку сільськогосподарських підприємств.

Такого роду завдання може бути вирішеним шляхом стандартизації управлінського обліку з чітко прописаними методиками. Управлінський облік, зокрема облік надзвичайної діяльності, має бути стандартизований, що в свою чергу дасть можливість вчасно забезпечити результативні управлінські рішення, мінімізувати витрати як на рівні окремих сільськогосподарських підприємств, так і галузі в цілому. Для с.г. підприємств має бути розроблений робочий план рахунків щодо аналітичного обліку надзвичайної діяльності, де рахунками 4-го порядку виступатимуть всі можливі надзвичайні ризики сільського господарства. Таке нововведення забезпечить впорядкування інформації про надзвичайну діяльність до єдиного реєстру, а це полегшить роботу по узагальненню даної інформації на рівні регіонального сільськогосподарського управління та забезпечить якісний аналіз та контроль надзвичайної діяльності. І як найголовніше - це зворотній зв’язок - сільгоспуправління забезпечить цінною, вчасною, достовірною інформацією сільськогосподарські підприємства щодо реагування на надзвичайні  події, щодо проведення попереджувальних робіт, робіт по відновлюванню майна, постраждалого в умовах надзвичайності.

Висновки. Відсутність змістовних досліджень щодо представлення в обліку надзвичайної діяльності та всезростающий вплив надзвичайних подій на господарську діяльність сільськогосподарських підприємств визначає необхідність вдосконалення організації обліку надзвичайної діяльності, як засобу формування якісної інформації для цілей управління в питаннях попередження надзвичайних подій, ліквідації їх наслідків та мінімізації надзвичайних витрат. Представлена таким чином інформація забезпечить якісний аналіз та контроль надзвичайної діяльності, ефективності попереджувальних управлінських рішень, використання джерел покриття надзвичайних витрат,допоможе проаналізувати найбільш ризиковані сфери діяльності господарюючого суб’єкту, надасть відповіді на запитання щодо реагування підприємства на власні ризики надзвичайних подій, щодо проведеної роботи з забезпечення своєї безпеки, що визначатиме імідж підприємства та формуватиме його репутацію в цілому.

 

Список використаних джерел

1.        Бутинець Ф.Ф. Організація бухгалтерського обліку: підручник / Ф.Ф. Бутинець. – Житомир: ПП "Рута", 2007. –  591с.

2.        Золотухін О. Надзвичайна подія на підприємстві: облікові особливості / Олександр Золотухін // Вісник податкової служби України. – 2009. – № 32. – С.21 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.visnuk.com.ua

3.        Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999 року № 996-ХІV [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=996-14