banner-mia2.gif

Б.К. Супіханов, канд. екон. наук,

Заступник Міністра аграрної політики України

 

Основні напрямки бюджетного фінансування аграрного сектору в умовах членства в СОТ

&                   Ключевые вопросы, которые рассматриваются:

·          Определены основные направления бюджетного финансирования аграрного сектора в 2008 году. Указано, что введение новых программ нацелено на защиту крестьянства и развитие сельских территорий.

&                   Key issues that are examined:

·          The basic directions of the budgetary financing of agrarian sector in 2008 are given. It is specified, that introduction of new programs is aimed at protection of peasantry and development of rural territories.

 

16 травня 2008 року Україна офіційно стала 152-м членом Світової організації торгівлі (СОТ). Такий крок став можливим завдяки цілеспрямованій роботі провідних вчених аграрних економістів, керівників галузі і має вирішальний вплив на соціально-економічні відносини та продовольчу безпеку держави.

Продовольчу незалежність держави визначає рівень розвитку аграрного сектору, який на сьогодні формує 17 % ВВП та 60 % фонду споживання населення, складає 9 % зведеного бюджету України та займає друге місце серед секторів економіки у товарній структурі експорту.

За прогнозами вчених, членство в СОТ принесе аграрному сектору не тільки позитивні наслідки, але й відчутні втрати. Серед позитивних надбань членства можна назвати збільшення обсягів залучених інвестицій і техніко-технологічне переозброєння галузі, розширення асортименту продовольчих товарів високої якості, вихід вітчизняної продукції на ринки країн-членів СОТ. З негативних наслідків найбільш вагомими є підвищення цін на експортовану продукцію, представлення на ринку зарубіжної продукції низької якості, втрата позицій вітчизняних товаровиробників на продовольчому ринку через низьку конкурентоспроможність.

Крім того, Україна має поступово адаптувати прийняті країнами-членами-СОТ «стандарти» бюджетного фінансування аграрного сектору (зокрема, привести рівень сукупного виміру державної фінансової підтримки галузі у відповідність з вимогами, змоделювати тривимірну компоненту підтримки («зелена», «жовта», «блакитна» скриньки), розбудувати взаємозв’язок між вартісними параметрами її складових).

Праці таких вчених як В.П. Галушка [1], І.Г. Кириленка [3], О.М. Могильного [4], Т. Осташка [5] присвячені прогнозуванню розвитку аграрного сектору України в умовах членства в СОТ, вивченню проблем фінансування та раціонального використання коштів державної фінансової підтримки сільськогосподарського виробництва та соціальної сфери села.

Метою статті є окреслення основних напрямів бюджетного фінансування агарного сектору як одного з інструментів захисту від негативних наслідків приєднання України до СОТ.

На 2008 рік у Державному бюджеті передбачені видатки та надання кредитів в обсязі 13 088,2 млн. грн., із них: за рахунок загального фонду – 8 112,2 млн. грн. та спеціального фонду – 4 976,1 млн. грн. У порівнянні з минулим роком передбачено зростання видатків Мінагрополітики на 3 605,5 млн. грн. або на 38 відсотків.

За рахунок видатків загального та спеціального фондів на підтримку розвитку підприємств аграрного сектору передбачено 6 933,8 млн. грн., що на 35,4 відсотка, або на 1814,3 млн. грн. більше проти минулого року, зокрема по програмах:

- бюджетна тваринницька дотація та підтримка виробництва продукції рослинництва – 2 721,8 млн. грн. (що майже на 500,0 млн. грн. більше, ніж у 2007 році), в т. ч. бюджетна тваринницька дотація – 1 638,8 млн. грн. та підтримка рослинництва – 1083,0 млн. грн.;

- здешевлення відсотків за кредитами, залученими підприємствами АПК – 1 000,0 млн. грн. (з них за рахунок спецфонду 300 млн. грн.) – на 342,0 млн. грн., або більше в 1,5 рази (у 2007 році – 658 млн. грн.);

- компенсацію вартості страхових премій (внесків) збільшено в чотири рази – до 200,0 млн. грн. ( у 2007 році – 50млн. грн.).

- підтримку фермерських господарств – 120,0 млн. грн. – на 55, 7 млн. грн., або майже в 1,9 рази більше, ніж у минулому році (у 2007 році – 64,3 млн. грн.);

- на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки – 100,0 млн. грн. (у 2007 році – 131,8 млн. грн., з них 31,8 млн. грн. – спецфонд).

З метою реалізації державної програми технічної політики суб’єктів агарного сектору передбачається спрямувати на придбання сільськогосподарської техніки та суден для рибопромислового флоту з наступною її передачею на умовах фінансового лізингу – 283,6 млн. грн. (233,6 та 50,0 млн. грн. відповідно).

Для формування Аграрним фондом державного продовольчого резерву, здійснення державних форвардних закупівель та інтервенцій на організованому ринку передбачено збільшення видатків до 1623,0 млн. грн., тобто на 728 млн. грн. ( у 2007 році – 895 млн. грн.).

Крім того, в бюджеті на 2008 рік передбачено запровадження нових програм:

- забезпечення житлом працівників освіти, культури, бюджетних установ та організацій АПК, що проживають у сільській місцевості з обсягом видатків 1 000,0 млн. грн.;

а також – фінансування заходів по захисту, відтворенню та підвищенню родючості ґрунтів, передбачивши по ній видатки в обсязі 100,0 млн. гривень.

Використання коштів за 36 бюджетними програмами регламентуються 45 Порядками використання коштів. Міністерством розроблено 36 порядків (з яких 31 затверджено рішеннями Уряду) використання коштів державного бюджету, в т. ч. на підтримку АПК – 24 порядки за 27 бюджетними програмами. По 9-ти програмах рішеннями Уряду продовжено їх дію на поточний рік:

 - агрохімічна паспортизація земель сільськогосподарського призначення;

- заходи по боротьбі з шкідниками та хворобами сільськогосподарських тварин;

- селекція в тваринництві та птахівництві;

- запобігання розповсюдженню збудників інфекційних хвороб;

- створення і забезпечення резервного запасу сортового та гібридного насіння;

- закладення і нагляд за молодими садами, виноградниками та ягідниками;

- державна підтримка розвитку хмелярства;

- заходи по операціях фінансового лізингу вітчизняної сільськогосподарської техніки;

- компенсація Пенсійному фонду втрат від застосування платниками фіксованого сільськогосподарського податку спеціальної ставки по сплаті збору на обов’язкове пенсійне страхування.

Згідно із затвердженими порядками, бюджетні дотації та компенсації надаються підприємствам аграрного сектору на конкурсній основі, за виключенням тих юридичних осіб, яких визнано банкрутами, стосовно яких порушено справу про банкрутство, що перебувають на стадії ліквідації або мають прострочену більш як за півроку заборгованість перед державним і місцевими бюджетами та Пенсійним фондом України.

По прийнятих порядках використання бюджетних коштів затверджені паспорти бюджетних програм (спільними наказами Мінагрополітики і Мінфіну), сформована мережа одержувачів бюджетних коштів, складені і введені у мережу держказначейства річні та помісячні плани асигнувань, доведені лімітні довідки до одержувачів.

Станом на 31 травня із передбачених на січень-травень 2 813,6 млн. грн. держказначейством виділено 2 810,1 млн. грн., що становить 99,9 % від запланованого обсягу асигнувань за рахунок коштів загального фонду держбюджету України.

Проведений аналіз основних напрямків спрямування державної фінансової підтримки аграрного сектору засвідчує прагнення держави мінімізувати негативні наслідки адаптаційного періоду вступу до СОТ. Свідченням цього є збільшення обсягів бюджетного фінансування виробництва продукції рослинництва, тваринництва та рибництва. Держава не залишає товаровиробника наодинці з ринковою стихією, а продовжує стимулювати виробництво продовольчих товарів.

Разом з тим, в рамках виконання вимог Світової організації торгівлі, в країнах-членах якої значна увага приділяється підтримці соціальної сфери села, цього року в Державному бюджеті передбачені видатки в розмірі 1 млрд. грн. за програмою «Забезпечення житлом працівників освіти, культури, бюджетних установ та організацій АПК, що проживають у сільській місцевості». Поетапна реалізація та раціональне використання коштів за цією програмою сприятиме збереженню селянства та поступальному розвитку сільських територій.

 

Список використаної літератури:

1.     Галушко В. П. Методологічні та практичні аспекти рівня державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників / В. П. Галушко, А. Д. Діброва, Л. В. Діброва // Економіка АПК. – 2006. – № 3. – C. 3–11.

2.     Державна цільова програма розвитку українського села на період до 2015 року, затверджена постановою КМУ від 19.09.2007 р. № 1158.

3.     Кириленко І. Г. Проблеми фінансового забезпечення сільськогосподарського виробництва / І. Г. Кириленко // Економіка АПК. – 2005. – № 1. – C. 40–47.

4.     Могильний О. М. Регулювання аграрної сфери / О. М. Могильний. – Ужгород : ІВА, 2005. – 400 с.

5.     Осташко Т. Інтеграція до СОТ: реальні та уявні ризики до сільського господарства / Т. Осташко // Економіст. – 2005. – № 10. – С. 30-33.