banner-mia2.gif

УДК 006.032:657.37:338.432(1-73)

Я.П. ІЩЕНКО, к.е.н., доцент,

кафедра організації обліку та звітності,

Вінницький національний аграрний університет

 

ПЕРЕДУМОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ МСФЗ В КОРПОРАТИВНИХ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУРАХ АГРАРНОГО СЕКТОРУ

 

Питання, що розглядаються:

Обґрунтовується необхідність впровадження МСФЗ в корпоративних підприємницьких структурах аграрного сектору та його передумови, серед яких формування корпоративної облікової політики та централізація функції обліку.

Ключові слова: МСФЗ, функція обліку, централізація обліку, корпоративне управління.

 

Вопросы, которые рассматриваются:

Обосновывается необходимость внедрения МСФО в корпоративных предпринимательских структурах аграрного сектора и его предпосылки, в частности формирование корпоративной учетной политики и централизацию функции учета.

Ключевые слова: МСФО, функция учета, централизация учета, корпоративное управление.

 

Issues that are examined:

The need to implement IFRS in corporate business structures of agrarian sector and its prerequisites, including the formation of corporate accounting policies and the centralization of accounting functions are substantiated.

Keywords: IFRS, accounting function, centralized accounting, corporate governance.

 

Постановка проблеми. Бухгалтерський облік підпорядкований потребам розвитку соціально-економічних відносин в суспільстві. Сучасний розвиток бухгалтерського обліку здійснюється під впливом глобалізації економіки, що торкнулась і аграрного сектору виробництва. Сільськогосподарське підприємництво в Україні сьогодні переживає новий виток у своєму розвитку, який характеризується створенням корпоративних підприємницьких структур, розвитком міжнародного співробітництва, активним залученням іноземних інвестицій, виходом суб’єктів господарювання на міжнародні ринки капіталу. Це зумовлює закономірну необхідність реформування системи бухгалтерського обліку в Україні і, перш за все, обліку компаній, обіг цінних паперів яких здійснюється на регульованих ринках.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемам реформування обліку, впровадження та застосування МСФЗ в Україні останнім часом присвячені наукові праці провідних вітчизняних вчених, що здійснюють дослідження в галузі методології обліку. Серед них П.М. Гарасим, С.Ф. Голов, М.Я. Дем’яненко, В.М. Жук, Г.Г. Кірейцев, Л.В. Нападовська, М.Ф. Огійчук, Н.Л. Правдюк, М.С. Пушкар, Л.К. Сук, П.Т. Саблук та інші.

Метою даної публікації є характеристика таких передумов впровадження МСФЗ в корпоративних підприємницьких структурах аграрного сектору України, як формування корпоративної облікової політики та централізація функції обліку.

Виклад основного матеріалу. Бухгалтерський облік компаній визначено однією з пріоритетних сфер, в яких здійснюється адаптація законодавства України до законодавства Європейського союзу [3].

Впровадження МСФЗ в Українських компаніях потребує тривалого часу й значних зусиль. В певній мірі це пов’язано з відсутністю спільної корпоративної облікової політики, що застосовується всіма підприємствами групи, та відсутність надійної інтегрованої інформаційної системи для складання консолідованої фінансової звітності.

У холдинговій структурі облікова політика та інші внутрішні стандарти обліку повинні мати корпоративний статус. Ці стандарти встановлюють порядок і принципи ведення обліку стосовно всіх сегментів і видів діяльності холдингу з урахуванням їх специфіки. Вони затверджуються управляючою компанією і є обов'язковими до застосування всіма підприємствами групи.

Не дотримуючись принципу корпоративності при формуванні облікової політики, здійснюючи облік за різними об’єктами, різними аналітиками, використовуючи різні методи оцінки активів, корпоративна структура не зможе отримати від облікової системи співставну, об’єктивну, прозору інформацію, необхідну для прийняття ефективних управлінських рішень.

Така неузгодженість у рамках холдингу неприпустима. Єдині корпоративні стандарти дозволять уникнути цих та інших невідповідностей, зробити інформацію прозорою, зрозумілою для різних кіл користувачів, а значить - корисною. А застосування сучасних інформаційних технологій зробить можливим проводити автоматичну консолідацію облікових даних, формувати різні аналітичні звіти.

Облікова політика підприємства оформляється відповідним Наказом чи Положенням. В зв’язку з надзвичайно широким колом питань, що регулюються цим організаційно-розпорядчим документом, особливо в корпоративних підприємницьких структурах, його обсяг буде значним. Тому для документального оформлення облікової політики, доцільно використовувати саме Положення про облікову політику. Регулювання найбільш об’ємних питань, які потребують додаткових роз’яснень, може здійснюватись окремими додатками до Положення.

Щодо формування ефективної облікової системи холдингу, то однією із її передумов є централізація функції обліку.

В більшості Українських корпоративних підприємницьких структур  облікова функція децентралізована, тобто в кожному підприємстві групи створена бухгалтерська служба, що здійснює повний цикл облікових процедур від первинного обліку до складання звітних форм управлінського та фінансового обліку. Проте менеджмент компаній все частіше усвідомлює необхідність запровадження централізованої форми обліку. Причинами, що спонукають керівництво корпоративної структури до запровадження централізованої форми обліку, зокрема є:

- неспівпадіння аналітичних даних про господарські операції, що надаються різними підрозділами чи окремими підприємствами групи;

- критична кількість локальних програмних продуктів, що використовуються різними підрозділами та підприємствами групи, при цьому виникає величезна ймовірність помилки, пов’язаної із людським фактором при перенесенні даних із однієї системи в іншу(наприклад, склад ведеться вручну, зарплата, розрахунки та банк -в 1С, бюджетування та планування - в таблицях Exel, виробництво – в усіх трьох разом);

- відсутність у головної компанії детальної інформації про діяльність підприємств групи, окрім фінансової та управлінської звітності – це звичайна проблема підприємств будь-якого розміру, які мають географічно віддалені підрозділи або багато підрозділів, навіть якщо вони знаходяться на незначній відстані.

Якщо менеджмент підприємства усвідомив потребу у запровадженні централізованої форми обліку, необхідно почати із розробки проекту (моделі) організаційної структури функції обліку.

Основною метою такого проекту є розробка детальної операційної моделі майбутньої облікової функції холдингу, ціллю якої є оптимізація організаційної структури, підвищення ефективності бізнес-процесів і скорочення витрат на інформаційне забезпечення менеджменту, а також підвищення якості облікової інформації.

Після визначення мети проекту його ініціатори та розробники повинні визначити конкретні завдання, шляхом вирішення яких буде досягнуто бажаних результатів. Серед основних завдань, на нашу думку, є:

- збір інформації про існуючу організацію обліку шляхом запитів на надання інформації, а також проведення опитування ключових співробітників облікової функції;

- проведення аналізу організаційної структури і кількості співробітників, задіяних в облікових процесах;

- здійснення аналізу ефективності існуючої системи обліку;

- розробка переліку первинних гіпотез в частині змін функції обліку;

- визначення облікових процесів, які можуть бути централізовані;

- розрахунок економічного обґрунтування та доцільності впровадження розроблених гіпотез;

- розробка багаторівневої операційної моделі організації обліку;

- розробка детальної цільової операційної моделі організації обліку;

- розробка ключових показників ефективності діяльності для суб’єктів облікового процесу;

- розробка договору про здійснення облікового обслуговування;

- розробка стратегії і плану переходу на нову модель обліку.

Реалізацію поставлених завдань слід здійснювати в кілька етапів, для яких плануються конкретні дати завершення. Доцільно виділити наступні етапи (рис.1).

 

Image

Рис. 1. Етапи реалізації проекту централізації обліку

 

Для ефективної реалізації проекту централізації функції обліку в межах кожного із вказаних етапів слід виокремити конкретні завдання, що вирішуватимуться, та визначити ключові результати, що мають бути отримані після завершення кожного із етапів.

Завданнями, що вирішуватимуться на етапі організації та планування проекту, будуть:

- узгодження статуту проекту;

- розробка та затвердження плану проекту;

- проведення установчої зустрічі перед початком проекту.

Ключовими результатами цього етапу повинні бути затверджені статут та план проекту, а також проведена установча зустріч.

Під час реалізації другого етапу проекту централізації обліку слід виокремити наступні завдання:

- сформувати запит на надання інформації і зібрати інформацію з підприємств холдингу;

- вивчити і систематизувати існуючу модель функції обліку (організаційну структуру, бізнес-процес, ІТ-системи, звітність) за такими основними напрямами: система фінансового обліку; планування та управлінський облік; управління взаєминами з інвесторами; аналіз та оцінка облікового персоналу; практика управління обліковими кадрами тощо);

- провести порівняльний аналіз ефективності бізнес-процесів і структури системи обліку з кращими практиками (зовнішніми і внутрішніми);

- провести попередній поділ процесів і сформувати список процесів до централізації;

- визначити основні напрямки зміни процесів та уніфікації методології;

- сформувати перелік пропозицій щодо зміни діючої моделі обліку;

- провести семінар з менеджментом холдингу.

В результаті аналізу діючої на підприємстві моделі обліку розробникам слід скласти проміжний звіт за результатами проведеної роботи, в якому окреслити виявлені неефективні ділянки і ключові напрямки оптимізації обліку; попередній перелік процесів для централізації; критерії розподілу ключових облікових функцій між холдингом та підприємствами, що входять до групи; попередні альтернативні варіанти побудови облікової функції; критерії оцінки оптимальної організаційної структури обліку. По завершенню даного етапу складається підсумковий звіт.

Ключовими завданнями наступного етапу є:

- економічне обґрунтування впровадження розроблених та прийнятих ініціатив;

- розроблення варіантів цільової операційної моделі облікової функції;

- аналіз можливості створення облікового сервісного центру (централізованої бухгалтерії) для централізації окремих бізнес-процесів облікової функції;

- попередня оцінка варіантів місця розташування такого центру;

- розробка концепції переходу на нову організаційну модель обліку;

розрахунок вигід від оптимізації облікової функції, зокрема від скорочення адміністративних витрат, кількості і строків підготовки звітів інших оптимізаційних факторів;

- провести семінар з менеджментом холдингу, здійснити остаточний вибір варіанту моделі облікової функції.

В результаті завершення третього етапу проекту централізації обліку повинна бути прийнята концепція переходу на нову модель обліку.

Завданнями, що вирішуватимуться на останньому етапі, будуть:

- розробити ключові процеси та організаційну структуру впроваджуваної моделі;

- визначити перелік ключових показників ефективності бізнес-процесів облікової функції;

- визначити перелік фінансової та управлінської звітності для різних рівнів управління;

- для посадових осіб функціональних підрозділів розробити посадові інструкції, де визначити зони відповідальності, повноваження, необхідний рівень кваліфікації, ключові показники ефективності;

- розробити типовий договір підприємств групи з обліковим сервісним центром;

- уточнити розрахунок економічного обґрунтування переходу на централізовану систему обліку;

- розробити план управління змінами.

Ключовими результатами завершального етапу централізації обліку є: звіт з детальним описанням всіх елементів цільової операційної моделі; типовий договір з обліковим сервісним центром; план управління змінами.

Висновок. Впровадження МСФЗ в українських компаніях, серед інших переваг, дає можливість залучення іноземних інвестицій та виходу підприємств на зарубіжні ринки, забезпечує надійність, прозорість та порівнянність інформації. Запровадженню міжнародної практики обліку та звітності в корпоративних підприємницьких структурах повинна передувати значна організаційна робота з централізації функції обліку.

 

Список використаних джерел

1. Жук В.М. Концепція розвитку бухгалтерського обліку в аграрному секторі економіки: [монографія] / В.М. Жук. – К.: ННЦ ІАЕ, 2009. – 648 с.

2. Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу: Закон України від 18.03.2004 р. № 1629-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?code=1629-15.

3. Стратегія застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.10.2007 р. № 911-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=911-2007-%F0.

4. Централизация функций финансового менеджмента [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.yurhelp.ru/news666.html.