banner-mia2.gif

УДК 338.515.001.7 «71»

Р.М. ЦИГАН, ст. викладач,

кафедра обліку, аналізу і аудиту,

Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського

 

О.С. САВЧЕНКО, студентка,

Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського

 

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВА В БУХГАЛТЕРСЬКОМУ ОБЛІКУ

 

Питання, які розглядаються:

·      Розглянуто підходи до визначення поняття "прибуток" та виокремлено фактори, що впливають на формування прибутку підприємства.

·      Досліджено механізм формування і використання прибутку підприємства.

Ключові слова: прибуток, фінансовий результат, доходи, витрати, фактори впливу.

 

Вопросы, которые рассматриваются:

·      Рассмотрены подходы к определению понятия "прибыль" и выделены факторы, влияющие на формирование прибыли предприятия.

·      Исследован механизм формирования и использования прибыли предприятия.

Ключевые слова: прибыль, финансовый результат, доходы, затраты, факторы влияния.

 

Issues that are examined:

·      Considered approaches to the definition of notion of "profit" and the factors, that affect on formation of profit of enterprise were determined.

·      The mechanism of formation and use of profit of enterprise is analyzed.

Keywords: profit, financial result, incomes, expenses, factors of influence.

 

Актуальність проблеми. В умовах ринкової економіки основною метою функціонування будь-якого підприємства є прибуток, який є показником ефективності роботи господарюючого суб’єкта. На сьогоднішній день в умовах реформування української економіки спостерігається тенденція до зниження рівня рентабельності виробництва, тому дана проблема є дуже актуальною та потребує подальшого дослідження.

Підприємства намагаються підвищувати прибутки за рахунок збільшення обсягу виробництва продукції, що потребує споживач, та зниженням витрат на її виробництво. Таке явище має позитивний характер, адже в умрвах розвитку конкуренції досягається не тільки мета підприємництва, але й задовольняються суспільні потреби.

Економічна категорія "прибуток" потребує значної уваги, тому що при прорахунках підприємців щодо спрямування коштів, організації виробництва та реалізації продукції може виникнути протилежне явище – збитки, які також висвітлюють результати роботи підприємства за певний період.

Метою статті є дослідження поняття "прибуток", узагальнення підходів щодо визначення механізмів формування і використання прибутку, також пошук резервів його збільшення.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемам обліку і аналізу прибутку приділяється значна увага в роботах вітчизняних і зарубіжних науковців і практиків, таких як С.В. Мочерний [4], Г.В. Савицкая [5], О.М. Бандурко [6], В.П. Завгородній [3] та інших.

Виклад основного матеріалу дослідження. Прибуток – це грошове вираження основної частини грошових нагромаджень, створюваних підприємствами будь-якої форми власності. Прибуток характеризує фінансовий результат підприємницької діяльності підприємства. Він є показником, що найбільш повно відображає ефективність виробництва, обсяг та якість виробленої продукції, стан продуктивності праці, рівень собівартості.

Але дане визначення прибутку є далеко не єдиним у науковій літературі. В різних джерелах даний термін має досить різноманітні визначення (табл. 1).

Таблиця 1

Розкриття поняття "прибутку" різними авторами

Автори

Визначення поняття «прибуток»

Джерело

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від  28.12.1994 р. № 334/94-ВР

(втратив чинність)

Прибуток – це скоригований валовий доход звітного періоду без урахування доходу звітного періоду, отриманого у вигляді процентів, зменшений на суму валових витрат звітного періоду.

[1, с. 16]

Податковий Кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ

Прибуток із джерелом походження з України та за її межами - визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду (визначених згідно зі статтями 135 – 137 Податкового Кодексу), на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду (визначених згідно зі статтями 138 – 143 Податкового Кодексу), з урахуванням правил, встановлених статтею 152 Податкового Кодексу

[9]

П(С)БО 3 «Звіт про фінансові результати»

Прибуток - сума, на яку доходи перевищують пов'язані з ними витрати

 

[2, с. 9]

Мочерний С.В.

Прибуток – це сума коштів, на яку дохід підприємства перевищує витрати

[4, с. 57]

Бандурко О.М.

Прибуток підприємства – це перевищення доходів, від його діяльності над сумою видатків, він являє собою єдину форму його власних нагромаджень

[6, с. 57]

Завгородній В.П.

Прибуток – це економічна категорія, різниця між валовим виторгом (без податку на додану вартість і акцизного збору) та витратами на виробництво і реалізацію продукції

[3, с. 154]

Савицкая Г.В.

Прибуток – це частина чистого доходу, створеного  в процесі виробництва та реалізованого в сфері обігу, який безпосередньо отримують підприємства

[5, с. 225]

 

На думку більшості авторів, прибуток являє собою позитивний результат від діяльності підприємства. Але існують думки про те, що дана економічна категорія – це частина доходу, яка залишається після покриття усіх витрат, і яка використовується в подальшому для виплати дивідендів власникам підприємства. На нашу думку, прибуток в першу чергу, повинен використовуватися для розвитку суб’єкта господарювання, бути власним джерелом інвестицій і лише потім розглядатися як дохід власників.

Формування прибутку залежить від багатьох чинників, кожний з який позитивно або негативно впливає на величину прибутку підприємства. Всі фактори, від яких залежить прибутковість можна поділити на зовнішні (фактори, які не залежать від діяльності суб’єктів господарювання) та внутрішні (фактори, які залежать від діяльності підприємства).

Серед зовнішніх факторів можна виокремити три групи: загальноекономічні фактори (побудова на основі власності виробничих відносин, формування організаційно-правових структур ринкового типу,створення інфраструктури ринку), ринкові фактори (суттєве коливання попиту і пропозиції, рівень реальних доходів населення, нестабільність фінансового ринку) та інші фактори (політична нестабільність, негативні демографічні тенденції та ін.) [7, с.16]

Серед внутрішніх факторів також можна виокремити три групи: виробничі фактори (використання матеріально-технічної бази виробництва, використання трудового потенціалу), інвестиційні фактори (впровадження у виробництво нових засобів праці, витрати інвестиційних ресурсів), фінансові фактори (формування фінансової стратегії, планування діяльності, структура джерел фінансування) [7, с. 16-17].

При визначенні прибутку на підприємстві, в першу чергу, необхідно враховувати величину доходів та витрат. Доходи – це збільшення економічних вигод у вигляді надходження активів або зменшення забов’язань, які призводять до зростання власного капіталу (крім зростання капіталу за рахунок власників.

Розраховуючи бухгалтерський прибуток після закінчення періоду, враховують всі доходи, які підприємство отримало впродовж цього періоду. Доходи від реалізації продукції, товарів та послуг оцінюють за ціною обміну продукції або послуг підприємства. Така ціна є грошовим еквівалентом прав на грошові кошти, які мають бути отримані внаслідок операції продажу.

Витрати – це зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов’язань, які призводять до зменшення власного капіталу [2]. У більшості випадків витрати на продукцію оцінюють за собівартістю, яка склалась на дату її виготовлення. Вона не повинна перевищувати витрат на придбання аналогічної продукції на ринку.

У процесі діяльності підприємства взаємозв’язок між отриманими доходами та здійсненими витратами простежити доволі складно, що зумовило необхідність визначити критерії списання витрат під час їхнього здійснення. Це так звані витрати періоду, більшість яких є важливою складовою у ході забезпечення діяльності підприємства, однак простежити їхній прямий вплив на отримані прибутки доволі складно [8, с.197].

Прибуток підприємства являє собою результуючий фінансовий показник, що унеможливлює його безпосереднє використання як об’єкт управління і вимагає формування важелів впливу на величину прибутку через управління факторами його формування та використання. Складовими  системи управління прибутком є: управління прибутком на етапі його формування - це вибір підприємством стратегії управління прибутком; управління доходами суб’єкта господарювання - це контроль за окремими складовими сукупного прибутку підприємства; управління затратами суб’єкта господарювання – відіграє провідну роль не лише в управлінні прибутком, а й у структурі фінансового менеджменту взагалі; управління прибутком на етапі його використання – має забезпечувати стабільне зростання ринкової вартості підприємства та доходів акціонерів.

Отже, підприємство повинно враховувати всі чинники, які мають вплив на його функціонування і постійно оптимізовувати свою діяльність. Тобто, формування і використання прибутку є досить складним механізмом, який охоплює всі сфери діяльності підприємства (рис. 1).

 Image

Рис. 1. Механізм формування і використання прибутку

[складено автором за даними джерела 2]

 

Відповідно до даного механізму, на першому етапі відбувається формування валового прибутку підприємства шляхом віднімання від доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) податку на додану вартість,  акцизного збору, інших відрахувань з доходу та собівартості реалізованої продукції.

На другому етапі валовий прибуток зазнає коригування. Віднімаються витрати та додаються доходи від інших видів звичайної діяльності. Величина фінансових результатів від звичайної діяльності (прибуток) зменшується на суму податку на прибуток від звичайної діяльності. До отриманого результату (прибуток від звичайної діяльності після оподаткування) додають надзвичайні доходи та віднімають надзвичайні витрати (якщо такі мали місце під час звітного періоду), а з надзвичайного прибутку вираховують податок. В результаті залишається чистий прибуток, використання якого становить третій етап механізму.

Такий механізм (порядок) формування чистого прибутку підприємства закріплено законодавчо та покладено в основу форми 2 фінансової звітності "Звіт про фінансові результати".

Для ефективного управління прибутком підприємства та збільшення його величини необхідно:

1. Розробити таку стратегію управління прибутком, яка б відповідала довгостроковим цілям розвитку підприємства та дозволяла досягти найкращих результатів за допомогою наявних ресурсів.

2. Враховувати доходи від усіх видів діяльності підприємства, кожний з яких матиме досить вагомий вплив на величину прибутку.

3. Планувати витрати таким чином, щоб їх сума в жодному разі не перевищувала доходи в даному періоді. Це дозволить забезпечити хоча б беззбитковість виробництва та врятувати в подальшому підприємство від банкрутства.

4. При використанні прибутку орієнтуватися, в першу чергу, на потреби самого підприємства у формуванні джерел власного фінансування, що в подальшому призведе до максимізації та стабілізації прибутку та розвитку суб’єкта господарювання.

Висновки. Отже, безумовно, бажаним результатом будь-якої підприємницької діяльності є прибуток, який при бажаних його обсягах, дає можливість для саморозвитку та збільшення масштабів діяльності суб’єкта господарювання.

На нашу думку, для збільшення ефективності роботи кожне підприємство повинно:

- враховувати всі внутрішні та зовнішні фактори впливу на прибуток;

- обрати таку стратегію управління прибутком, яка б дозволила максимізувати рентабельність підприємства за наявних у нього фінансових ресурсів;

- контролювати витрати (проводити політику оптимізації витрат) з метою недопущення перевищення їх над доходами.

 

Список використаних джерел

1. Про оподаткування прибутку підприємств, Закон України від 28.12.1994 р. № 334/94-ВР // Відомості Верховної Ради України (ВВР). - 1995 р. - № 4. – С. 28.

2. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати", затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999 р. № 87 // Все про бухгалтерський облік. – 2002 р. – № 84 (751). – С. 10.

3. Завгородній В.П. Бухгалтерський облік в Україні / В.П. Завгородній. – К.: А.С.К., 2002. – 420 с.

4. Мочерний С.В. Економічний довідник / За ред. Мочерного С.В. – К.: Феміда, 1995. – 368 с.

5. Савицкая Г.В. Анализ хозяйственной деятельности  предприятия / Г.В. Савицкая. – [4-е узд., перераб. и доп.]. – Минск: ООО "Новое издание", 1999. – 688 с.

6. Фінансова діяльність підприємства / Бандурко О.М., Коробов М.Я., Орлов П.І., Петрова К.Я. – К.: Либідь, 1998. – 310 с.

7. Міакова Г.І. Фактори впливу на прибуток / Міакова Г.І., Мяло В.В. // Наукові праці КНТУ. – 2005. – Вип. 74. – С.15-17.

8. Нашкерська Г.В. Оцінка прибутку підприємства / Нашкерська Г.В. // Вісник Національного університету Львівська політехніка. "Менеджмент та підприємництво в Україні" – 2007. – № 576. – С.194-196.

9. Податковий Кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17